пʼятниця, 18 березня 2016 р.

ТЕМА: СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ ЛЕКСИЧНІ ТА     ГРАМАТИЧНІ. ГРАМАТИЧНА ПОМИЛКА


МЕТА: ознайомити учнів із поняттям «лексична помилка»; розвивати вміння розрізняти словосполучення лексичні й фразеологічні, правильно будувати словосполучення, уникаючи граматичних помилок; виховувати культуру мовлення.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.

         ХІД УРОКУ
І. І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
1)Перевірка домашніх вправ.
2)Бліц-опитування:
Що таке словосполучення?
Як пов’язані між собою слова у словосполученні?(за змістом, граматично)
Як встановлюємо змістовний зв’язок? А граматичний?
З яких слів складається словосполучення?
Які словосполучення називаються поширеними, а які непоширеними?
Чи всі поєднання слів є словосполученням?
3)Оцінювання.
ІІІ.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
 1)Актуалізація опорних знань.
Розподільний диктант (записати словосполучення й поєднання слів у 2 колонки).
Тепла осінь, красиве пальто, біля дошки, дівчина співає, літня пора, читати книгу, у полі, тиша і спокій,приємний спокій, ловити рибу, хлопець проспав, плаче скрипка, чудовий літній день, веселий і сумний, праведна думка народу, писати у зошиті, стояти й думати, без чобіт,сховати у рукав,кліпати очима.
2)Отже, ви знаєте,які поєднання слів не є словосполученнями,до них ще відносимо фразеологізми ( цілий вираз має  одне лексичне значення).
ПОРІВНЯЙМО: мити очі  й кліпати очима(відчувати незручність).
Записуємо фразеологізми:сушити голову(піклуватися), ловити гав (неуважний), пекти раків(червоніти), задирати носа(гордитися), Доповніть кількома власними.
3)Слова у словосполучення треба поєднювати правильно, вибирати правильну форму(відмінок, число, закінчення).Неправильно утворені словосполучення – це граматична помилка (Г).
4 Робота біля дошки.
Утворіть словосполучення, добираючи з дужок потрібні за змістом слова
Відчиняти  (двері, книжку, очі).
(Гарна, мальовнича, вродлива ) хустка.
Отара (коней, корів, овець).
Зграя (бджіл ,ластівок, листя).
(Увага, допомога, турбота) про людей.
(Уявлення, уява, розуміння) про атом.
(Підписка,передплата) на газети.
ІV. ПІДСУМКИ
Чи є словосполученням фразеологізми?
Що таке граматична помилка?
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

*9, впр.83,84.

Немає коментарів:

Дописати коментар